Roadtrip USA 2016 Denver -> San Francisco – deel 1

Woensdag 28-9 – Denver

Vandaag vertrokken we, na veel voorpret, eindelijk voor onze reis, van Denver naar San Francisco.
Met zijn 9e in een taxibus vol met koffers richting Amsterdam, na het inchecken lekker ontbijten en daar gingen we!
De vlucht naar Chicago verliep prima, in Chicago moesten we onze koffers ophalen en weer opnieuw inchecken, en natuurlijk door de security.
In Denver hebben we de huurauto’s opgehaald en zijn we naar het hotel gereden waar we de komende drie nachten verblijven. Na een hapje eten zijn een aantal van ons meteen de Walmart in gegaan en hebben we de omgeving wat verkend.

Donderdag

Iedereen was vroeg wakker vanwege de jetlag (8 uur tijdsverschil met NL) daar maken we natuurlijk meteen goed gebruik van! Na het ontbijt zijn we richting Red Rocks Amphitheatre gereden, dit is een openlucht theater waar diverse grote sterren hebben opgetreden oa U2 heeft hier een live cd opgenomen. Dit theater ligt tussen grote rode rotsen en wordt ook veel gebruikt door sporters, Denver is namelijk een van de gezondste steden in Amerika.
Daarna zijn we doorgereden naar Silverthorne, een mooi dorp in het begin van de Rocky Mountains, hier hebben we een beetje geshopt bij de Silverthorne outlets. Op de weg terug hebben we ook de Colorado Mills meegepakt.

Vrijdag – Denver

‘S ochtends hebben we door de wijk gereden waar ik een jaar heb gewoond, zo kon de hele familie zien waar ik mijn tijd heb doorgebracht. We zijn doorgereden naar Golden daar hebben we de Coors brouwerij bezocht, een van wereld’s grootste brouwerijen. Met een hoofdtelefoon kregen we een audio-tour, die leidde ons langs het hele proces van het bierbrouwen. Halverwege mochten we uiteraard bier proeven en op het einde mocht iedereen wederom bier proeven.
Vervolgens terug naar Denver gereden om downtown te bezichtigen, hier zijn we ook het State Capitol ingegaan, hier kan je gratis naar binnen en worden er ook rondleidingen gegeven. Zeker de moeite waard om heen te gaan, het hele gebouw is gemaakt van marmer en bladgoud en word took nog steeds gebruikt.
De straat in Denver downtown heet 16th street mall, in deze straat rijden bussen door de winkelstraat en stoppen op iedere hoek van een blok, zo kun je dus overall in en uitstappen.
Vlakbij deze straat ligt het Coors stadium, dit is het stadion van de Colorado Rockies, het honkbalteam van Denver wat uitkomt in de major league. Deze avond speelde ze tegen de Milhaukee Brewers, geweldig mooi om dit mee te maken en zeker omdat de Rockies deze avond ook wonnen! Deze avond was het fan appreciation night en om alle fans te bedanken was er een geweldige vuurwerkshow. Omdat het vuurwerk vlakbij onze zitplaatsen werd afgestoken moesten we ivm de veiligheid naar een andere plek en mochten we op het veld plaatsnemen.

Zaterdag – Rocky Mountain national park Estes Park

Tijd om onze huurauto’s om te ruilen voor twee campers en echt op reis te gaan!
De ene camper is bijna 9 meter en de ander 10 meter en deze mag je besturen zonder groot rijbewijs, wel kregen we eerste een uitgebreide uitleg over hoe de camper werkt en je ermee om moet gaan, niet geheel onbelangrijk met twee van die giganten.
Na boodschappen doen zijn we op pad gegaan richting Estes Park, het eerste national park van onze reis. Dit park ligt in de Rocky mountains, vlak voor het park zijn we langs de weg gestopt want er stond een kudde elanden langs de kant, deze stonden op het punt om over te steken maar stonden te wachten totdat het mannetje van de groep goedkeuring gaf om over te steken. Uiteindelijk staken ze groepje voor groepje over.

We hadden net voor het national park een RV park, mooie grote plekken en toiletgebouwen met toilet en douche. Er zat ook een zwembad en twee jacuzzi’s bij maar die waren helaas al dicht voor het seizoen, dit zullen we nog wel meer tegenkomen want veel faciliteiten gaan dicht na Labor Day, omdat het weer dan minder wordt.

Zondag – Rocky Mountains

Zondag zijn we na het ontbijt met prachtig uitzicht door gereden door de Rocky mountains¸ hier hebben we een aantal stops gemaakt en de eerste stukken met sneeuw gezien. Verder hebben we veel gereden deze dag, je rijd dan op stukken snelweg door de middle of nowhere, de afstanden zijn hier heel anders dan in Nederland maar prima te doen, zeker als je de camper met meerdere personen mag besturen.
Hier hebben we overnacht in Steamboat springs, in de zomer een plaats waar je kan hiken en vissen en in de winter is het een ski plaats, in deze tijd van het jaar wordt er veel gejaagd.
Hier rijden ook gratis pendelbussen door het dorp, zo konden wij ‘s avonds met de bus met een aantal naar het dorp om een drankje te doen, de bussen reden tot 23.40 uur, tijd genoeg om er even uit te gaan!

Maandag – Daniel Junction

Maandag’s was het erg regenachtig en besloten we weer een stuk te gaan rijden omdat hiken met deze weersomstandigheden voor ons geen optie was. Het plan was om naar Jackson te gaan, een plaatsje net voor Yellowstone National Park alleen gooide het weer roet in het eten, op de snelweg reden we met windstoten van 35 MPH/ 55 km per uur daarom besloten we om eerder te stoppen, veiligheid staat voorop. En omdat we verder niets gereserveerd hadden voor de nacht stopten we in Daniel Junction, bij dit zeer kleine RV-park zat wel een restaurant en supermarket, omdat we laat aankwamen besloten we bij het restaurant te gaan eten. Dit was een goede keuze want de man die ons eten serveerde was super! Het eten was erg lekker en de stemming zat er goed in.

Dinsdag — Yellowstone National Park

Dinsdag kwamen we aan in Yellowstone National park, onderweg werden we nog opgehouden, een auto seinde met een oranje vlag en het bordje “cows”. We gingen zachter rijden en om de bocht werden we verrast door een grote kudde koeien die door mensen te paard en honden naar een ander deel van het gebied werden gebracht. Een aantal koeien probeerde het kleine hondje een lesje te leren maar daar was dit kleine beestje niet van gediend, leuk om te zien dat dit nog op de ouderwetse manier gebeurd.

Yellowstone national park
De meeste campgrounds in Yellowstone National park zijn gesloten, echter waren er wel een aantal open maar deze hadden geen full hook-up plaatsen wat betekend dat je na 22.00 uur je agregaat uit moeten doen en deze pas de volgende ochtend weer aan mag doen. Aangezien het aardig koud is en de temperaturen ‘s nachts oplopen tot -6 graden besloten we net buiten het park te overnachten bij de Grizzly RV-park, een heel mooi park met ruime en verzorgde plaatsen en ook hier toiletgebouwen met douches en ook een wasruimte. Hier hebben we meteen een aantal draaien was gedaan. De service op dit park is erg goed en tussen 8.00-11.00 uur kun je gratis koffie en thee halen bij de receptie.
Hier hebben we meteen voor twee nachten geboekt omdat we de volgende dag ook de hele dag Yellowstone in wilden.

Woensdag – Gabbon Fall

Woensdag zijn we dus ook Yellowstone in geweest, het park is zo groot dat er aan de ene kant sneeuw ligt en daar aan de andere kant niets van te merken is.
We zijn bij de Gabbon Fall geweest, daarna de Tower Fall en hier hebben we een stukje gelopen.
We hebben het hele park doorgereden behalve het stuk tussen Norris en Mammoth, dit gedeelte was afgesloten.
Op een parkeerplaats hebben we lunch gemaakt en na de lunch werden we verrast nadat we een stukje hadden doorgereden. Langs de weg stonden opeens overal bizons, waar ze eerder op een afstand waren te zien stonden ze nu nog geen 2 meter van de camper af! Dat leverde natuurlijk mooie plaatjes op en we bleven dan ook graag midden op de weg stil staan om dit alles te aanschouwen.

Als laatste zijn we bij de Old Faithful Geyser geweest, dit is een geiser die eens per 90 minuten “af gaat”, het water schiet zo’n 55 meter omhoog en duurt ongeveer 1.5 tot 6 minuten, daarna is het weer 90 minuten wachten op de volgende.